تزیین شب یلدا ساده + با کمترین امکانات بهترین سفره ها را بچینید
تزیین ماهی سوخاری + زیباترین مدل های تزیین ماهی سوخاری با دورچین حرفه ای
تزیین ماهی سوخاری تزیین ماهی سوخاری + زیباترین مدل های تزیین ماهی سوخاری با دورچین حرفه ای همگی در سایت مگسن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. ماهی سوخاری یکی …
تزیین سیب شب یلدا + بهترین ایده ها برای تزیین سیب شب یلدا 1403
تزیین سیب شب یلدا تزیین سیب شب یلدا + بهترین ایده ها برای تزیین سیب شب یلدا ۱۴۰۳ همگی در سایت مگسن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. شب یلدا …
عکس مدل لباس محلی جدید + بهترین لباس های محلی سال 1403 انتخاب شدند
عکس مدل لباس محلی جدید عکس مدل لباس محلی جدید + بهترین لباس های محلی سال ۱۴۰۳ انتخاب شدند همگی در سایت مگسن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد. ایران …
تزیین شب یلدا ساده
تزیین شب یلدا ساده + با کمترین امکانات بهترین سفره ها را بچینید همگی در سایت مگسن.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.
شب یلدا یا همان شب چله، از کهنترین جشنهای ایرانی است که در آخرین شب پاییز، بهعنوان بلندترین شب سال، با شور و شوق زیادی جشن گرفته میشود.
شب یلدا یا شب چله درست مثل چهارشنبهسوری و عید نوروز، یکی از جشن های ایران باستان است که از غروب آخرین روز پاییز شروع میشود و با طلوع آفتاب در اولین روز زمستان به پایان میرسد. شب یلدا چه قبل و چه بعد از اسلام، در فرهنگ ایران جایگاه خاصی داشته و همیشه انگیزهای برای دورهمی اقوام دور و نزدیک، دور سفرهای پربرکت محسوب شده است؛ موضوعی که زمینه ارتباط بیشتر و پیوند محکمتر خانوادهها را فراهم میکند.در آستانه شب یلدا، شور وصفناپذیری بین خانوادههای ایرانی به پا میشود؛ چراکه میخواهند خود را برای این شب آماده کنند. بیشک خرید آجیل و میوههایی همچون هندوانه و انار، از نخستین کارهایی است که ایرانیها در این شب انجام میدهند.
شب یلدا را با نامهایی همچون شب چله، خورشید شکستناپذیر، میلاد مهر و… نیز میشناسند که به آخرین شب پاییز و طولانیترین شب سال گفته میشود. برگزاری مراسم شب یلدا بین ایرانیها قدمتی بالغ بر هفت هزار سال دارد؛ در واقع، نیاکان ما دریافته بودند که اولین شب زمستان، بلندترین شب سال است. با اینکه در هیچ دورهای از تاریخ ایران، حکومتها لزومی بر برگزاری این شب نمیدیدند؛ ایرانیان از دیرباز یلدا را پاس داشتهاند.
مردم دوران کهن به دامداری و کشاورزی اشتغال داشتند و زندگی خود را بر اساس طبیعت تنظیم میکردند؛ بهطوری که تغییر فصل و کوتاهی یا بلندی شب و روز تاثیری بسزایی بر زندگی آنها داشت. از همین رو، اهمیت ویژهای برای نور، گرما و بلندی روزها قائل بودند و آن را نیک و پسندیده میدانستند؛ اما زمستان، سرما و شبهای بلند آن خیلی خوشایند آنها نبود.در آیین مهر، آخرین شب پاییز بهعنوان شب تولد خورشید به شمار میرود؛ زمانی که ایزدمهر درست در سیاهی شبی بلند و سرد، از غاری در کوههای البرز پدیدار میشود و خورشید نورافزا را به ارمغان میآورد. شب چله در واقع شب تولد و ظهور خورشید محسوب میشود.
طبق تقویم مردم ایران باستان نیز چله مصادف با شب تولد خورشید است و با وجودی که خورشید و مهر ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، یکی نیستند. پس از آنکه ایرانیان به آیین زرتشت گرویدند، آداب آیین مهر به بخشی از آیین زرتشت تبدیل شد. طبق آنچه در کتاب آثار الباقیه آمده است، زرتشتیان روز اول دی را «خورروز» یا همان روز خورشید میدانستند و به جشنی که در این روز برگزار میشد، «نودروز» میگفتند؛ زیرا بازه زمانی شب یلدا تا عید نوروز ۹۰ روز بود. طبق مطالب کتاب قانون مسعودی، اولین روز از دی ماه، «خرهروز» یا «خرمروز» نام داشت و منتسب به اهورامزدا بود. زمانی که در عصر ساسانیان، دین زرتشت دین رسمی کشور معرفی شد، اهمیت آیین مهر در نهادهای حکومتی و در زندگی مردم همچنان بارز بود؛ امری که در نقوش بهجامانده از این عصر به روشنی نمایان است.
بر اساس سنتی دیرینه در آیین مهر، شاهان ایرانی با فرارسیدن روز اول دی تاجوتخت شاهی را رها میکردند، با پوشیدن جامهای سپید راهی صحرا میشدند و بر فرشی سپید مینشستند. نگهبانهای کاخ و خدمتکاران در این روز آزاد بودند و مثل دیگران زندگی میکردند. به این ترتیب همه از پادشاه تا مردم عادی، مقامی یکسان داشتند و هیچکس حق دستوردادن به دیگران را نداشت. علاوه بر این، در چنین روزی ریختن خون حتی گوسفند و مرغ و همین طور جنگیدن ممنوع بود. نیروهای دشمن ایران نیز که به این موضوع واقف بودند، بهصورت موقت دست از جنگ و کشتار برمیداشتند که گاهی اوقات به صلح طولانی میانجامید.
مردم ایران باستان به احترام «اهورامزدا» و «مهر» دور هم جمع میشدند و به خوردن، نوشیدن و شادمانی میپرداختند. سفرهای به نام «میَزد» (بهمعنای میزبانی) در این شب پهن میکردند که در آن میوههای فصل و خشکبار و آجیل وجود داشت که در اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» (Lork) گفته میشود. وسایل نیایش نظیر بخوردان، آتشدان، عطردان و… نیز در این سفره قرار میگرفت.
فاصله زمانی بین غروب آفتاب ۳۰ آذر تا طلوع آفتاب اول دی، شب یلدا به حساب میآید. در کتاب «برهان قاطع» نوشته «محمد حسین بن خلف تبریزی» در توضیح واژه «یلدا» آمده است: یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که اول جدَی و آخر قوس باشد و آن درازترین شبها است. در تمام سال و در آن شب یا نزدیک به آن شب، آفتاب به برج جدی تحویل میکند و گویند آن شب به غایت شوم و نامبارک است و بعضی گفتهاند شب یلدا یازدهم جدی است.
عدد ۴۰ از دیرباز جایگاه خاصی در فرهنگ ایران داشته است. ایرانیان باستان زمستان را به «چله بزرگ» و «چله کوچک» تقسیم کرده بودند که شامل دو بخش چهل روزه میشد. آخرین شب آذر را چله نامیدهاند؛ زیرا از آغاز چله بزرگ و آمدن سرمای زمستان حکایت دارد. درست ۴۰ روز بعد جشن سده بر پا میشود که بهمناسبت پایان چله بزرگ و آغاز چله کوچک است.درباره وجه تسمیه واژه «یلدا» دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی آن را لغتی سریانی و همریشه با واژههای عربی «تولد»،«ولادت»، «میلاد»، «یولد» و «یلد» میدانند که اشاره به تولد ایزد مهر یا «خورشید» دارد. برخی دیگر نیز یلدا را واژهای اوستایی معرفی میکنند.
از بخشهای جذاب شب یلدا محسوب میشود که امروزه رو به فراموشی است. در گذشته بزرگترها برای مهمانان، ضمن قصهگویی و بیان داستانهای شاهنامه و پندآموز، اشعاری را نیز میخواندند.
دیوان حافظ جایگاه خاصی در سفره شب یلدا دارد و مهمانان در دورهمیهای خود فاتحهای نثار روح حافظ میکنند و تفالی به دیوان او میزنند تا احوال آینده خود را از این طریق جویا شوند. رسم دیگری در گذشته مرسوم بود که افراد با انتخاب یک گردو و شکستن آن، از روی پوک بودن یا نبودن گردو، فال میگرفتند.
ایرانیها در شب یلدا فقط به آجیل بسنده نمیکنند و انواع و اقسام میوهها در سفره یلدای آنها به چشم میخورد. یکی از این میوهها، هندوانه است که بدون آن گویی شب یلدا کامل نمیشود؛ چراکه اعتقاد بر این است با خوردن میوهای که نماد تابستان است، دیگر در طول زمستان، سرما بر آنها اثری نخواهد داشت. انار هم بهعنوان نماد شادی و زایش، پای ثابت بساط شب یلدا است. این میوه خوشمزه و آبدار هم خونساز است و هم بهدلیل وجود ویتامین C و سایر خواصش، انرژی و شادابی زیادی به انسان میدهد.
کدو حلوایی هم با نزدیکشدن به شب یلدا، در هر گوشه از شهر به فروش میرسد و با آن رنگ نارنجی جذابش، گرمای ویژهای به سفره یلدا میبخشد و نماد غلبه روز بر شب است. علاوه بر کدو حلوایی، برخی خانوادهها از پختن چغندر یا همان لبو غافل نمیشوند و با این نماد روزی و برکت از مهمانان خود پذیرایی میکنند.
هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت خورشید است. باور قدیمیان بر این بوده که اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید، در سراسر زمستان، سرما و بیماری بر شما غلبه نخواهد کرد و این باور، با خواص هندوانه که سرشار از ویتامین های a و b و c است، مطابقت دارد. هندوانه همچنین قاچهای مدور میخورد و چون خورشید، یادآور گرمای تابستان و فرونشاندن عطش است.
انار: این میوه در سفره شب یلدا نماد شادی و زایش و تولد است. انار میوهای خون ساز است و به کسانی که رنگ پریده و ضعیف هستند، توصیه میشود آب انار بنوشند. سیستم دفاعی بدن را تقــویت میکند و موجب افزایش انرژی و تصفیه خـون میشود و رنگ و روی کسی را که آب انار میخورد، زیبا و شاداب میکند؛ به همین دلیل انار را نماد زایش و شادی میدانند.
آجیل: آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، فندق و گردو است و در بعضی مناطق از میوههای خشک نیز به عنوان آجیل شب یلدا استفاده میشود. دانههای آجیل سرشار از کالری و ویتامین و مواد معدنی هستند و نمی گذارند افراد پوستشان خراب شود، ریزش مو بگیرند، افسرده شوند یا قدرت بیناییشان کم شود. البته این به شرطی اسن که زیاد مصرف نکنند و خیلی هم شور نباشند و الا موجب چاقی و افزایش وزن میشود!
سفره شب یلدا، «میَزد» (Myazd) نام داشت و شامل میوههای تر و خشک، نیز آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان، «لُرک» (Lork) که از لوازم این جشن و ولیمه بود، به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار میشد. این سفره جنبهی دینی داشته و مقدس بود و از ایزدِ خورشید، روشنایی و برکت میطلبیدند تا در زمستان به خوشی سر کنند و محتویات سفره تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پربرکت داشته باشند.
شهرهای مختلف ایران، آیین شب یلدا را بر اساس فرهنگ و جغرافیای خود برگزار میکنند که هر یک جذابیتهای خاص خود را دارد؛ هرچند برخی از آنها به فراموشی سپرده شدهاند و فقط یادی از آنها باقی مانده است.